Kolorowa Ortografia – Ortofrajda

Dwa tygodnie temu rozpoczęliśmy naukę ortografii metodą KOLOROWEJ ORTOGRAFII zwanej Ortofrajdą wg Lesława Furmagi. Polega ona na przypisaniu literkom ” ó , rz, ż, h, ch, u ” stałych barw pozwalających na kojarzenie koloru z literą , co oddziałuje na pamięć wzrokową oraz powoduje trwałe zapamiętanie poprawnej pisowni wyrazów. Uczniowie nauczyli się wierszyka , który brzmi następująco: ó – różowe od dziś będzie , granatowe rz wszędzie, ż – zielone niezawodnie, h – brązowe bardzo modnie, wyjątki czerwone, ch i u czarnym posmolone. Następnie oglądaliśmy obrazki , których kolor kojarzy się z kolorem litery , np. żaba – obok ż zielone, morze – obok – rz granatowe , herbatnik – obok h brązowe…Później bawiliśmy się w skojarzenia wyrazów i zdań , których pisownię można skojarzyć z wybranym kolorem Ortofrajdy , np. Wąż i żmija wiją się w zielonej trawie. Katarzyna pływa w morzu.
Halinka pije herbatkę. Kolejnym etapem była PRALNIA ORTOGRAFICZNA , w trakcie której dzieci uzupełniają kolorowymi kartonikami luki w przygotowanych przez nauczyciela wyrazach a następnie rozwieszają je na sznurku. Przepisują je do zeszytu posługując się odpowiednimi kolorami. Ostatnim etapem jest kolorowe dyktando , które dzieci piszą bez stresu , ponieważ występują w nim tylko wyrazy , które zostały ” wyprane „. Same też sprawdzają swoje dyktanda.

 

 


Skip to content